Wil je meer uit je Adwords-campagnes halen? Maar durf je geen wijzigingen te doen omdat je niet weet of die wijzigingen positief effect opleveren? Stel dan een experiment in!

Experimenteer met A/B-testen voor realistische resultaten

Wij kregen de vraag van een klant om een landingspagina te testen. Zij hadden 2 pagina’s aangemaakt met dezelfde inhoud maar een andere opmaak. Zij wilde graag testen welke de meeste conversies op zou leveren. Om ervoor te zorgen dat een realistische test kon worden uitgevoerd, hebben we een experiment ingesteld.

Wat is een Adwords-experiment?

Met een experiment maak je als het ware een kopie van je campagne. Deze kopie kun je aanpassen en naast je huidige campagne draaien. Dit een ideale manier om te testen zonder negatieve gevolgen voor je Adwords-resultaten.

Je kunt elke soort wijziging in je campagne testen. Denk aan:

  • landingspagina’s
  • biedstrategieën
  • verschillende zoeknetwerken
  • advertentieroulatie

Stappenplan Adwords-experiment

  1. Allereerst maak je een concept aan. Dit is als ware een kopie van je campagne. Vervolgens voer je de gewenste wijzigingen door, zonder dat je de presentatie beïnvloedt.
  2. Bij het opslaan van het experiment kun je kiezen voor 2 opties:
  • Uw oorspronkelijke campagne updaten.
  • Een experiment uitvoeren.
  1. Kies hierbij voor de tweede optie.
  2. Elk experiment heeft een begin en een eind. Dit zorgt ervoor dat je over een bepaalde periode exact kan zien wat het effect is.
  3. De resultaten kun je gedurende het experiment bijhouden in de scorecard. Afhankelijk van de resultaten kun je ervoor kiezen om de wijzingen door te voeren in de bestaande campagne.