Customer journeys worden vaak gezien als een eerste stap van de marketingstrategie. Het is tenslotte de klant die uiteindelijk een aankoopbeslissing moet nemen, dus is het belangrijk te weten hoe die zich op je website gedraagt. Zo kun je beter tegemoet komen aan zijn of haar wensen en behoeften. Maar hoe kom je er achter wie jouw klant is en wat hij wil?

Klanten in kaart brengen kan ook simpel

Het antwoord op de vraag ‘hoe ontdek ik wie mijn klant is’ is eigenlijk heel simpel: vraag het aan de klant. Dit kan met focusgroepen en enquêtes, maar deze kosten vaak veel tijd en geld. Het is dan ook niet gek dat veel marketingafdelingen vaak enthousiast beginnen om de customer journeys in kaart te brengen, maar dat niet afmaken of compleet maken. Een makkelijkere manier om je klant te leren kennen, is door data te gebruiken die je verzameld hebt in Google Analytics. Dit doe je in een aantal stappen.

Stel doelen in in Analytics

Zijn jouw belangrijkste doelen al ingesteld in Google Analytics? Nee? Begin hier dan mee. Hiermee ontdek je namelijk welke soort mensen een product van je kopen of een dienst van je afnemen. Bepaal wat jouw conversies zijn en plaats deze in Google Analytics. Bekijk hoe je doelen instelt in analytics.

Verzamel doelgroepgegevens

Kijk in je doelgroepstatistieken naar leeftijd, geslacht, locatie, interesses en gebruikte apparaten. Bepaal aan de hand van deze data welke doelgroep(en) er bovenuit springen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: vrouwen tussen 35 en 45 jaar met affiniteit voor technologie.

Segmenteer je doelgroep(en)

Nu je in kaart hebt gebracht welke kenmerken je doelgroep heeft, gaan we kijken naar de overige data. Maak een segment aan met de kenmerken van je doelgroep en loop vervolgens alle andere data na. Hoe beweegt je doelgroep zich door de website, welke pagina’s bezoeken zij en hoe komen zij binnen op je website? Hoeveel van hen converteren er? Hoeveel van hen lopen vast tijdens het aankoopproces en verlaten de website?

Vergelijk het gedrag van je doelgroep(en)

Schrijf alles op en vergelijk verschillende groepen met elkaar. Welke acties doet welke groep en hoe lang doen zij gemiddeld over een conversie? Met de Google Chrome plug-in Page Analytics kun je per pagina op je website zien waar de bezoeker heeft geklikt. Met deze data krijg je nog meer inzicht in het klikgedrag van je bezoeker en hoe zij tot een conversie komen.

Customer journey: conversiemiddel bij uitstek

Heb je de klant en zijn customer journey in kaart gebracht, dan kan dat in termen van conversie heel wat opleveren. De moeite waard dus om even de analytics in te duiken!

Meer weten over customer journeys?