Oprah Winfrey doet het al jaren, maar ook grote modebloggers als Sincerely Jules en zelfs celebrities als Rihanna en Doutzen werken er aan mee: influencer marketing. In een wereld waar we omringd worden door sociale media en digitale marketing is deze nieuwe vorm van marketing de manier om een grote groep consumenten te bereiken. Maar wat houdt influencer marketing nou eigenlijk precies in en is het wellicht ook iets voor jou?

 

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is heel simpel gezegd een invloedrijk persoon inzetten om bepaalde producten of diensten te promoten. Vaak heeft deze zogenoemde ‘influencer’ een gigantisch bereik op social media, maar ook kan het promoten van een dienst of product gebeuren via interviews op tv of in tijdschriften. Als je een influencer kiest die past bij jouw product of de dienst dan gaat deze vorm van reclame ook op een natuurlijke manier. De mening of visie die zij dan delen is geloofwaardig en oprecht.

influencer marketing

Wie zijn de influencers?

Influencers zijn vaak mensen waar tegenop gekeken wordt. Ze krijgen veel respect en bewondering bij een bepaalde doelgroep. Een bekende YouTuber of een populair topmodel zijn voorbeelden van goede influencers. Deze nieuwe manier van reclame maken is ontzettend effectief omdat een grote groep mensen snel bereikt kan worden.

 

Natuurlijk is het wel van belang dat de influencer die je kiest voor een campagne ook past bij de essentie van de boodschap. Want zeg nou zelf, als een modeblogger ineens auto’s zou aanprijzen dan is de geloofwaardigheid ver te zoeken. Verder moet je ook rekening houden met het imago van de influencer en het doel van de campagne. Hieronder staan een paar voorbeelden van influencer marketing.

Voorbeelden van influencer marketing

Er zijn heel veel voorbeelden van goede influencer marketing. De meest bekende is toch wel Oprah Winfrey. Toen zij het boek ‘The Secret’ noemde tijdens haar talkshow was het vervolgens niet meer aan te slepen. Een ander voorbeeld is de samenwerking tussen Wehkamp en bekende vloggers en modebloggers. Door hippe mensen een voorheen redelijk suffe webshop te laten promoten veranderde het imago van de webgigant onmiddellijk. Een hele tactische zet dus.

Verder kan het gebruiken van een bekend gezicht ook voor awareness zorgen voor maatschappelijke problemen. Zo heeft Tim Hoffman met een hele campagne geprobeerd om jongeren naar de stembus te krijgen en is onder andere Doutzen Kroes al jaren ambassadeur van Dance for Life.

 

Wanneer gebruik je influencer marketing?

We hebben inmiddels genoeg verteld over wat influencer marketing precies inhoudt en wie de influencers zijn. De grote vraag is, wanneer maak je gebruik van deze vorm van marketing? Hiervoor moet je het doel van je strategie bepalen. Binnen deze strategie kun je verschillende campagnes opzetten. Denk hier bijvoorbeeld aan:

  • Naamsbekendheid of awareness creëren
  • Een nieuw product promoten
  • Re-branding of imago verbeteren
  • Bereik vergroten van de social media

Door een influencer jouw product, dienst of bedrijf te laten promoten kun je snel een grote groep mensen bereiken. Als je de juiste strategie hebt gevonden zijn er ook speciale tools die je kunnen helpen bij het opzetten van een influencer marketing campagne.

Zou jij gebruik maken van influencer marketing voor jouw bedrijf?