Onlangs kwam een artikel voorbij waarin het ‘oeps’ moment van KPN werd besproken. Hun ambassadeurs deelde namelijk allemaal rond hetzelfde moment exact hetzelfde bericht via Twitter. Ambassadeurs zijn personeelsleden die via hun persoonlijke social media het bedrijf promoten. In dit blog deel ik vier handige tips hoe ambassadeurs jouw bedrijf kunnen vertegenwoordigen.

Kies de juiste mensen als ambassadeur

Sommige mensen binnen het bedrijf zijn nou eenmaal meer actief op sociale media dan anderen. Dat is niet erg, maar het is wel zo handig om mensen met kennis van social media tot ambassadeur te benoemen. Verder is het ook goed om te kijken naar het bereik dat deze zij hebben. Door de juiste mensen aan te wijzen vergroot je dan niet alleen het bereik, maar ook de interactie met potentiële klanten.

 

Laat je ambassadeurs bijdragen vanuit hun eigen visie

Om te voorkomen dat jouw ambassadeurs allemaal dezelfde tweet plaatsen, is het beter om updates te laten doen vanuit hun eigen visie. Wel kun je de juiste input geven, waar mensen dan zelf een mooi bericht van kunnen maken. Ervaringen en opinies zijn ook voorbeelden van goed te delen content. Een specifieke hashtag kan alle berichten voor een bepaald evenement bundelen. Vraag ook altijd of gasten het bedrijf willen taggen om op de hoogte te blijven van de berichten die geplaatst worden.

Geef gerichte instructies: wat is wel en niet wenselijk

Als je ambassadeurs inzet wil je natuurlijk dat zij dingen plaatsen die aansluiten bij de wensen en doelstellingen van het bedrijf. Dit kan door een instructieformulier mee te geven. Hierin staan voorbeelden van berichten zodat zij in hun eigen woorden het nieuws kunnen delen. Op die manier stuur je de ambassadeurs aan om een bericht te plaatsen zonder deze volledig voor te kauwen.

 

Betrek de ambassadeurs bij bedrijfsactiviteiten

Je kan je ambassadeurs betrekken bij de social media strategie door eens in de zoveel tijd een creatieve brainstorm of workshop te organiseren. Hiermee betrek je ze bij de bedrijfsvoering en voelen ze zich ook echt verbonden met het bedrijf. Bovendien hebben de ambassadeurs vaak direct contact met de klanten, zij weten dus het beste wat er speelt bij de klant. En nog belangrijker, hoe het bedrijf daar handig op kan inspelen!

Heb je hulp nodig bij het kiezen van social media ambassadeurs? Of wil je meer weten over een goede social media strategie? Wij helpen je graag verder!