Vorige week werd ik blij verrast door een e-mail van Bol.com. Ik zag een kleine selectie boeken die me stuk voor stuk interessant leken. De leukste heb ik besteld. Als marketeer herken ik deze vorm van e-mail marketing natuurlijk meteen: een slimme truc die mij overhaalt tot een aankoop. Het is slechts één van de verschillende manieren waarop marketing en sales samenkomen. Lees hieronder waarom een goede marketing- en salesmix essentieel is.

 

Het verschil tussen marketing en sales

Met marketing probeert een bedrijf awareness voor een bepaald product of dienst te creëren bij potentiële klanten. Terwijl bij sales de klant zich al in een vergevorderd stadium bevindt en klaar is om een keuze te maken. Door goede communicatie en duidelijke afspraken weet iedereen zijn of haar rol binnen de marketing- en salesmix en kan elke klant zo goed mogelijk geholpen worden.

 

Zie het als een glijbaan

Je kunt de combinatie van marketing en sales zien als een glijbaan. Het marketingteam staat bovenaan en geeft alle potentiële klanten een zetje naar beneden. Dit doen zij door bijvoorbeeld een persoonlijke e-mail te sturen of een interessante blog te schrijven. Onderaan de glijbaan staat het salesteam om de potentiële klanten op te vangen en de deal te sluiten. Door een goede samenwerking tussen beide partijen neemt het aantal sales toe.

Marketing en sales versterken elkaar

Als je marketing en sales op de juiste manier inzet zal het een het ander versterken. Voor beide partijen geldt dat er een eenduidige boodschap moet worden gecommuniceerd. Bij online content moet een klant zich aangesproken voelen en verbonden met een bepaald product of dienst. De klant is dan door de boodschap op de glijbaan terecht gekomen en daaruit kan een mooie aankoop voortvloeien mits de sales op de juiste manier wordt afgehandeld. Behalve een duidelijke boodschap speelt ook service hierbij een belangrijke rol.

marketing en sales

Zorgen dat het werkt

Voor een optimaal resultaat moeten de marketing en sales goed op elkaar zijn afgestemd. Hiervoor is communicatie tussen marketing en sales een must. Beide partijen zijn betrokken bij dit communicatieproces. Ervaringen delen en samen een klantenprofiel schetsen kan helpen om een vloeiende marketingcampagne op te zetten die de sales bevorderen. Zoals dit voorbeeld van een succesvolle marketingcampagne van Ikea, waarbij zij hun doelgroep aan wisten te spreken door hun producten te vernoemen naar de meest gegooglede relatieproblemen. Dit leverde niet alleen veel media-aandacht op, maar ook een hoge conversie.

De combinatie marketing en sales is onmisbaar in de bedrijfsstrategie. Dit komt doordat er tegenwoordig veel impulsen zijn waar de klant mee te maken krijgt. Bovendien werken de inmiddels ouderwetse marketing-praatjes bij veel consumenten niet meer. Door de juiste marketingstrategie in te zetten creëer je aandacht onder je doelgroep en dat kan natuurlijk weer leiden tot meer sales.