Wat is een effectieve marketingstrategie? Marketeers hebben alle tools in handen om die op te stellen. Namelijk goede data, doelgroepfocus en inzicht. Aan de hand van deze ‘formule’ geven we je in dit blog de handvatten om te starten met de ontwikkeling van een marketingstrategie die werkt.

Data: de basis van je kennis

Als marketeers hebben we toegang tot een behoorlijke hoeveelheid data: uit Google Analytics of andere analyticsprogramma’s, CRM’s, software als Hotjar, e-mailmarketingrapportages, noem het maar op. Daarnaast kan een bedrijf ‘offline’ onderzoek laten doen, zoals een marktonderzoek of concurrentieonderzoek. Al deze gegevens helpen ons om het landschap in kaart te brengen waarbinnen onze marketingactiviteiten zich afspelen. We kunnen ermee ontdekken waar ons product of onze dienst staat binnen de veelvoud aan producten en diensten op de markt. Maar ook wat consumenten – de klant – vinden van onze producten of diensten.

Data zijn geen wondermiddelen. De data geven ons geen antwoorden, alleen de mogelijkheid om een goed onderbouwde inschatting te maken van de situatie. Die inschatting moeten we ook steeds weer opnieuw bijstellen, want markt en consumenten (en dus data) zijn niet statisch. Als een moderne Marie Curie ontdekken we steeds weer nieuwe elementen.

Hoewel data op zichzelf dus geen garantie bieden voor een succesvolle marketingstrategie, zijn ze wel de basis van alle kennis waarop we die strategie kunnen baseren. Om die reden zouden data centraal moeten staan in alle marketingactiviteiten (data-driven marketing).

Onder andere professor Jim McNamara wees erop dat onderzoek een continu proces moet zijn. Niet alleen tijdens de uitvoering van communicatie, om bij te sturen, maar vooral ook vooraf ter voorbereiding. Onderzoek dient niet alleen het effect van de strategie te meten maar ook bepalend te zijn voor de strategie. –Marketingfacts

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Doelgroep: de enige reden om iets met marketing te doen

Brands should spend time and money understanding what their customers want to hear, more than what the brand wants to say. –Forbes.com

Bedrijven leven bij de gratie van klanten. Je doelgroep is de enige reden om te adverteren, content te produceren, websites op te zetten, klantcontactcentra te hebben, of zelfs een winkel te openen. Soms vergeten bedrijven dat nog weleens – en marketeers net zo goed. Het gaat dan om de lead, of de sale – het punt van verkopen. Maar voordat die verkoop plaatsvindt, gebeurt er nog heel wat.

There’s a lot of steps before a sale happens. I mean there is awareness, and after awareness the target market has to understand what it is you sell and your category. And, of course, after they understand what you sell, then they have to find it interesting: “Why is it better than the other options I have in that category?” And after you’re done with that, they have to trust your brand. And once you get through that hurdle, then maybe they’ll try your product out, maybe they’ll actually spend the money to buy it. – Sean Duffy

Zelfs een bedrijf dat alleen maar geïnteresseerd is in de bottom line – de verkoop – doet er goed aan te investeren in de klant in al die fasen die daarvoor komen. Want een tevreden klant koopt, en deelt zijn ervaring, en koopt opnieuw. Een investering in klanten verdient zichzelf terug.

Hoe beter je je klanten kent, hoe beter je ze kunt bedienen in alle fasen die Sean Duffy noemt. Wat zijn hun wensen, hun behoeften, en welke reis leggen ze af voordat ze bij jou komen? En als ze bij je vandaan gaan, waar gaan ze dan heen? Dat zijn belangrijke vragen voor een marketeer en een bedrijf om te stellen. Met duidelijke persona’s bouw je een effectiever marketingstrategie.

Inzicht: de kern van je marketingstrategie

De derde stap in onze marketingformule is vaak de moeilijkste: kennis vertalen naar waardevolle inzichten. Hoe haal je nu waardevolle inzichten uit de kennis die je hebt? En wat is eigenlijk ‘waardevol’ in de context van een marketingstrategie?

Het doel van een marketingstrategie is meestal om bij te dragen aan de conversie van een bedrijf. Een waardevol inzicht voor een marketingstrateeg is dus: wat kan ik doen om bij te dragen aan mijn conversiedoelstellingen?

Om die vraag te beantwoorden, begin je bij deze drie dingen:

  • Wat is belangrijk voor je klanten? Door onderzoek naar je doelgroep kun je deze vraag duidelijk beantwoorden.
  • Wat is belangrijk voor jouw bedrijf? Dit zijn de conversiedoelstellingen die vaak in een bedrijfsstrategie staan benoemd.
  • Waar ligt de overlap?

De ‘sweet spot’ van de marketingstrategie ligt daar waar de belangen van je bedrijf en de belangen van je klanten elkaar raken. Hier kun je met je marketingstrategie op inspelen. Hier vind je de mogelijkheden om waarde te bieden en te blijven bieden aan je klanten. Zo besloot NS vorig jaar om helemaal over te gaan op windenergie voor het aandrijven van hun treinen. Een prachtige beslissing, uiteraard, maar een die ook aansluit bij wat veel klanten van NS belangrijk vinden: duurzaam vervoer. Ze bieden dus toegevoegde waarde aan hun klanten, wat de klantbeleving verhoogt en binding met het merk NS vergroot.

Tekst loopt door onder afbeelding

 

Wat betekent dat nu concreet voor een marketingstrategie?

Dé formule voor een marketingstrategie bestaat niet. Want iedere markt en iedere doelgroepvraag is weer anders. Maar met deze elementen kom je een heel eind in de goede richting:

  • Voer altijd doelgroeponderzoek uit. Dan kun je effectief aansluiten op de wensen en behoeften van je doelgroep.
  • Houd regelmatig contact met je doelgroep. Want mensen en wensen veranderen.
  • Houd zicht op je data, zodat je weet wat er gebeurt én wat er verandert.
  • Vind de ‘sweet spot’ tussen jouw behoeften en die van je klant. Daar liggen je kansen om waarde te bieden.

Nog een laatste tip: tuig ook een proces op waarmee de marketingstrategie uitgevoerd kan worden. Want hoe goed je ook over je marketingstrategie hebt nagedacht, hij zal nooit effectief zijn als hij in een kast ligt te verstoffen.