“Die site ziet er mooi uit. Zoiets wil ik ook.” Heb je dat zelf weleens gedacht als je een flitsende website tegenkwam? Of heb je die vraag weleens gekregen vanuit directie? Let dan op: een website die er mooi uitziet, is lang niet altijd gebruiksvriendelijk of conversiegericht. Voor een effectieve website is het essentieel dat je de eindgebruiker voor ogen houdt. Daar richt je de inhoud en de vorm op. Houd daarom altijd rekening met deze 3 tips als je visuals wilt inzetten.

1. Zorg dat je visuals het gebruiksgemak niet in de weg staan

Het is tegenwoordig heel makkelijk om snel een mooie website op te zetten, met afbeeldingen in sliders, foto’s over de volle breedte van de pagina, enzovoort. Maar niet altijd help je daar je gebruiker mee. Neem bijvoorbeeld de website van Nicola Walbeck. Ontegenzeggelijk een prachtige site: de foto’s geven meteen sfeer, het is net één grote Instagram-post. Maar als gebruiker weet ik niet wat ik moet doen op deze website. Waar kan ik vinden wat Nicola Walbeck doet? Waar vind ik contactgegevens? Als ik doorklik op de website, kom ik niet veel verder; sommige links leiden me zelfs naar een lege pagina. Tenzij ik al weet wie Nicola is, levert deze website mij vooral frustratie op. (Dat de contactgegevens heel kriebelig klein onderaan de pagina staan, daar was ik misschien achter gekomen als ik niet zo was afgeleid door de visuals…)

Tip: Gebruik visuals in combinatie met elementen die het gebruiksgemak ondersteunen.

2. Visuals ondersteunen je conversie en je gebruiker

Je gebruiker komt vaak met een bepaald doel naar jouw website. Dat doel is niet ‘genieten van de visuals’. Ook jij wilt iets bereiken met je website: bijvoorbeeld je producten of diensten verkopen, of mensen informeren over een bepaald onderwerp. Waar jouw conversiedoel en het doel van je gebruiker samenkomen, daar ligt de ‘sweet spot’ waar je je klanten kunt betrekken bij je organisatie. Zorg dat visuals niet afleiden van die sweet spot. Dat betekent niet dat je geen mooie website kunt hebben.  Kijk maar naar de website van National Geographic of de website van We Are Social: vol met prachtige visuals, maar tegelijkertijd ondersteunend voor zowel jouw doelen als die van je gebruiker.

Tip: Bepaal eerst je doelen voordat je kijkt naar visuals.

3. Visuals dragen bij aan een scanbare website

Als je gebruiker niet inhoudelijk kan vinden wat hij zoekt, is hij snel weer weg. Gebruikers scannen op een website namelijk snel naar wat ze zoeken. Daarbij kijken ze naar zaken als koppen, menu’s en hyperlinkteksten. Vinden ze daarvan niets, dan kost het maar heel weinig moeite om weer weg te klikken; hoe leuk de content en de visuals ook zijn. En dan heb je niets bereikt met je website. Kijk bijvoorbeeld eens naar de website van Salt Films. Een ontzettend grappige website, met leuke interactie, echt een sfeerbeleving qua visuals – maar hoe vind je er wat je zoekt?

Tip: Zorg voor vaste elementen als een duidelijke menustructuur of hamburgermenu, koppen met keywords en hyperlinks met relevante teksten (dus niet: ‘klik hier’ maar ‘download de brochure’).

Zet visuals in voor de gebruiker en voor conversie

Korte samenvatting: zorg dat alle visuele componenten zoals foto’s, buttons en iconen ook functioneel zijn binnen het ontwerp van je website. Houd altijd de gebruikerservaring in gedachten. Zo ben je naast mooi ook nog effectief!