Iedereen gebruikt tegenwoordig social media. Zo ben ik als marketeer zelf actief op meerdere online platformen. Mijn favorieten zijn Pinterest en Instagram, maar ook Facebook gebruik ik nog – zij het minder actief dan voorheen. Dan zijn er ook meer zakelijke platformen als Twitter en LinkedIn. Toch hoef je als bedrijf niet op alle kanalen actief te zijn. Het is belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. In dit blog ga ik het hebben over Instagram. En nog specifieker: waarom Instagram relevant kan zijn voor jouw bedrijf.

Waarvoor kun je Instagram gebruiken?

Er zit een groot verschil tussen zakelijke Instagram-accounts en persoonlijke. Instagram biedt je als bedrijf de kans om jezelf van je beste kant te laten zien. Dat kan door je producten te promoten, maar ook om jouw klanten een kijkje achter de schermen te geven. Zorg er in ieder geval voor dat jouw Instagram-pagina een duidelijk doel heeft. Dit kan bijvoorbeeld zijn: meer verkeer naar je website, of meer naamsbekendheid creëren. Vraag je ook altijd af wat je wilt uitstralen met jouw business-profiel. Zodra je een helder doel voor ogen hebt, is het tijd om mooie content te creëren.

influencer marketing

Hoe weet je of Instagram past bij jouw bedrijf?

Een van de belangrijkste zaken die je moet weten voordat je Instagram gaat gebruiken is of jouw doelgroep op dit platform te vinden is. Over het algemeen is Instagram een ‘jong kanaal’, dat wil zeggen dat de meeste gebruikers jonger dan veertig jaar zijn. Laat je vooral ook niet ontmoedigen door het succes van grote bedrijven die hele campagnes kunnen financiëren. Zelfs zelfs als je een lokale bloemenkraam runt is Instagram een handig middel om jouw doelgroep te bereiken. Wees creatief en zorg dat je altijd een telefoon bij de hand hebt om een mooi plaatje te schieten (en te delen!).

Je hebt een zakelijk account aangemaakt, en nu?

In het begin zul je de aandacht van je doelgroep moeten trekken. Je begint natuurlijk met 0 volgers en dat aantal moet snel omhoog. Mooie en relevante content plaatsen is een goed begin. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van hashtags (#) om het bereik van je berichten te vergroten. Deel ook op andere kanalen, zowel online als offline, dat je nu fanatiek aan het Instagrammen bent. Let wel op dat je geen geautomatiseerde apps en trucjes gebruikt, want voordat je het weet wordt jouw profiel geshadowbanned.

5 vragen die je moet stellen voordat je Instagram zakelijk gaat gebruiken:

  • Is mijn doelgroep online te vinden? En zo ja, zitten zij ook op Instagram?
  • Wat is het doel van mijn Instagram-pagina?
  • Wat wil ik dat mijn volgers zien van mijn bedrijf?
  • Hoe ga ik mijn ideeën omzetten naar mooie ‘likeable’ content?
  • Wat ga ik doen om mijn (potentiële) klanten naar mijn Instagram-pagina te lokken?

Geef vooral niet op als je niet binnen een week duizend volgers hebt. Soms duurt het wat langer voordat jouw doelgroep je weet te vinden. Als je hulp nodig hebt bij het opstellen van een social media strategie, neem dan gerust contact met ons op.